tirsdag 24. februar 2009

Artig med teater


"HAMSUNS GATE"

Mandag 22.02.09, kl.18.45 tok deler av klassen turen til Nationaltheateret for å få med oss skuespillet Hamsuns gate. "Bakmennene" er Riksteateret, Nationaltheateret og regissøren Yngve Sundvor. Stykket hadde premiære 5 Februar, og settes opp i forbindelse med Knut Hamsuns 150års dag. Knut Hamsun regnes som en av norges mest betydningsfulle forfattere. Hamsuns debut var i 1888 med Sult, og er nok den romanen vi forbinder mest med han.




I forkant av forestillingen fikk klassen møte regissøren Yngve Sundvor. Han kunne informere om at for han så var dette skuespille en heder til Hamsun, på samme til som det skal fungere som et innlegg i en pågående debatt om det skal lages en gate ved navn Hamsuns gate eller ei. Ser man på Hamsuns prestasjoner som forfatter og hans betydning for litteraturen, så ville de fleste svart at en gate i hans navn ville være han verdig. Men, Knut Hamsuns omstridte forhold til Hitler og Nazistene har ført til at dette kun har blitt en tanke og ikke en handling. Ettersom regissøren synes det skal finnes en gate ved navn "Hamsuns gate", er det netopp dette navnet han har gitt skuespillet. Hamsuns gate bygger på en sammensetting av et knippe av Hamsuns noveller og dikt. Novellene: Erobreren, En ærkeskjælm, Kjærlighetens slaver, Livets røst, Hemmelig ve og En ganske alminnelig flue av middels størrelse. + Diktene: Til frøken S., I ventetiden, Om hundrede år er alting glemt, Alle borte, Vi to, Gravsted, Lina, Skjærgårdsø, Etter festen, Søvnen og døden. På scenen møter vi skuespillerne Kai Remlov, Gard B. Eidsvold og Anneke Von Der Lippe, som utfyller rollene til 3 personer som på nattestid oppholder seg på en café fordi de ikke klarer å sovne. Yngve Sundvor fikk ideen om scenografien de bruker, ved å basere den på Edward Hoppers bilde Nighthawks fra 1942. Dette bilde er et av de mest kjente amerikanske bildene laget, og er å finne på forsiden av norskboken til vg.2 elevene (om noen skulle ha interesse av å vite det =D).





Jeg vet ikke helt hva jeg hadde forventet meg før vi dro dit. Mest sansynligvis tenkte jeg nok at det kunne komme til å bli et tørt skuespill, ettersom alle Hamsuns tekster er gamle. Men skuespillet viste seg å være veldig underholdende. Skuespillerne gjør en utrolig bra innlevelse på scenen, og fyller de skapte rollene godt. Skuespillet var morsomt på den måten at de hadde tatt med en rekke uventede elementer, og sang er også altid et godt element å ta med. Apropo sang og musikk, Terje Johannesen gjorde en veldig god jobb med å sette lyd til skuespillet. Jeg hadde ikke kjennskap til alle tekstene og diktene fra skuespillet, men de jeg har lest på skolen var lett å kjenne igjen. Men uansett med eller uten kjenskap til Hamsuns tekster, så var det etunderholdende skuespill som man uten store vanskeligheter forsto. Dette er et skuespill jeg lett kan anbefale; enten man er en vant skuespill-publikumer, eller en som meg som har sett lite annet skuespill en det man så på barnetheateret som liten. Jeg er litt usikker på om jeg vil gi "hamsuns gate" et terningskast 4 eller 5, så jeg gjør som lærerne gjør med karakterer og setter en karakter midt i mellom : 4/5.

Her er en liten smakebit på stykket:






Kilder: http://www.nationaltheatret.no/Hamsuns+gate.b7C_wBbS3M.ips,

Ingen kommentarer: