onsdag 5. november 2008

Særemne

Tidligere skrev jeg om at vi skal ha særemne i år. Da skrev jeg at siden jeg ikke er noen lesehest, at det beste ville være å sammenlikne en bok med dramatiseringen av den. Jeg fortalte at jeg ville sammenlikne en Varg Veum bok, med film. I ettertid har jeg derimot funnet ut at det å lese 3 bøker ikke er så ille allikevel, ikke at jeg har begynt ennå..men tenker som så, at jeg sikkert har godt av å lese litt mer bøker! En annen ting er at jeg tror ikke det er noen lettere løsning å sammenlikne bok med film, for da bør man sitte inne med litt filmkunnskaper også. Så da er det bestemt, det blir 3 bøker. Egentlig hadde jeg litt lyst til å skrive om kreft, siden så mange jeg kjenner er blitt rammet av sykdommen. Men ettersom flere jeg kjenner har valgt det interessante temaet, har jeg i stedet endt opp med abort. Det skal sies at det ikke var jeg som kom med ideen, men som kvinne er dette et viktig emne om man ser på kvinners rettigheter, og følgene av å ta det kan få. Derfor blir det spennende å se hvordan 3 ulike forfattere, velger å formidler temaet på. Alle bøkene jeg har valg, er skrevet av relativt kjente forfattere. Den første boken er "Av måneskinn gror det ingenting", av Torborg Nedreaas. Mitt 2 valg av bok, er "Aldri la dem kle deg forsvarsløst naken" av Tove Nilsen. Den 3 boken heter "VIDERE lille kvinne" av Aase Foss Abrahamsen.

Ingen kommentarer: